• تاریخ: آبان ۳, ۱۳۹۶
  • شناسه خبر: 9005

مناظره غلامرضا مصباحی مقدم و صادق زیبا کلام در دانشگاه زنجان

مصباحی مقدم با انتقاد از زیباکلام و با بیان اینکه مطالعات دینی و تاریخی زیباکلام در سطح پایینی است، گفت: قدرت هایی که با رویکرد اسلام بر روی کار آمدند پاسخگو بودند و در گذشته این حکومت ها با مردم بیعت می کردند و این بیعت ...

به گزارش نسیم زنجان، دانشگاه زنجان میزبان دو تن از افراد مشهور کشوری است که برای مناظره با موضوع قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران و توسط یکی از تشکل های دانشگاه زنجان به این دانشگاه دعوت شده اند. با گذشت زمان به تعداد حاضرین در جلسه اضافه می شود اما گویی تمام این جوانان دانشجویان دانشگاه زنجان نیستند و از خارج دانشگاه مهمان بسیار دعوت شده است، برای اثبات این موضوع اگر دقایقی در اطراف سالن برگزاری مناظره منتظر می ماندید افرادی از شما مکان سالن غدیر را جویا می شدند.
با اندکی تاخیر مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، با تاخیری نیم ساعته وارد سالن غدیر شدند. برنامه با پخش تلاوت آیاتی از کلام الله مجید شروع شد و مناظره کنندگان در جایگاه قرار گرفتند. ابتدا مصباحی مقدم با بیان کلامی از امیرالمومنین شروع به سخن کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: اگر دین با تمام ابعاد و به صورت عمیق در جامعه پیاده شود دیگر شاهد تضییع حقوق مردم نخواهیم بود. زمانی که حضرت علی حکومت را به دست می گیرد تاکید می کند که اگر در پایان حکومت به اموال من اضافه شد مردم باید از من مطالبه کنند. مسؤلین حاضر جامعه نیز باید شفافیت در امور داشته باشند و پاسخگو باشند.
پس از حجت الاسلام مصباحی مقدم نوبت به زیبا کلام رسید و با اشاره به مدرنیته و ورود آن به ایران تشریح کرد: اساس حکومت ها را دموکراسی تشکیل می دهد. سه اصل در حکومت دموکراسی باید وجود داشته باشد، اول مشروعیت حکومت باید فقط توسط مردم تعیین شود و مشروعیت الهی و آسمانی و غیره معنایی ندارد. دوم قدرت و حکومت باید محدودیت داشته باشد . سوم حکومت باید به نمایندگان مردم پاسخگو باشد.
زیباکلام افزود: قبل و بعد از اسلام حکومت های پادشاهی هیچ گاه پاسخگو نبودند و تا حدودی بعد از مشروطه نشانه هایی از دموکراسی دیده شد.
مصباحی مقدم نیز با انتقاد از زیباکلام و با بیان اینکه مطالعات دینی و تاریخی زیباکلام در سطح پایینی است، گفت: قدرت هایی که با رویکرد اسلام بر روی کار آمدند پاسخگو بودند و در گذشته این حکومت ها با مردم بیعت می کردند و این بیعت نشان از رضایت مردم است.
وی افزود: اینکه مشروعیت حکومت ها فقط و فقط بر اساس رای مردم باشد لازم است اما کافی نیست. تارخ غرب پر از دیکتاتوری است در حالی که تاریخ اسلام روشن بوده است، چرا باید ریزه خوار غرب باشیم. در ایران مردم سالاری دینی حاکم است و دموکراسی مطلق در ایران وجود ندارد.
زیباکلام با تایید سخنان مصباحی مقدم اظهار داشت: نظام ولایت فقیه، تفکر و عقبه تاریخی ندارد و مردم سالاری دینی بعد از انقلاب اختراع شده است. امام خمینی بعد از انقلاب، قانون جمهوری اسلامی را تنظیم کردند.
مصباحی مقدم در پاسخ به سخنان زیباکلام تصریح کرد: درباره مردم سالاری دینی زیباکلام مغالطه می کند. این موضوع حقیقت تاریخی دارد اما بله، نام آن در تاریخ نبوده است. اعتقاد شیعه بر آن است که تمام حکومت ها باید مشروعیت الهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه ولایت فقیه گذشته ای ندارد نشان از آن دارد که زیباکلام مطالعاتی در تاریخ اسلام نداشته است، گفت: امام خمینی قبل از انقلاب و در نجف موضوع ولایت فقیه را پایه گذاری کرده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در اندیشه امام خمینی آرای مردم دیده می شود و نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس آرای مردم شکل گرفته است. ولایت فقیه نیز به صورت غیر مستقیم توسط مردم تعیین می کند.
وی افزود: زیباکلام اصرار دارد که ولایت فقیه را که یکی از اصل های نظام است زیر سوال ببرد. امام خمینی جمهوری اسلامی را برابر با حکومت اسلامی می دانست و اساس حکومت دینی بر پاسخگویی است. ولایت فقیه برای جلوگیری از دیکتاتوری است و همچنان نیز می بینیم که مقام معظم رهبری در بسیاری امور دخالت نمی کند.

  • ایرانی - آبان ۱۵, ۱۳۹۶ در ۲:۳۸ ب.ظ

    در کدوم امور ایشان دخالت ندارد همین دیشب که فرماندهان ارتش را کلا عوض کرد ریس قوه قضاییه ریس صدا وسیما بسیاری از وزرا حساس ریاست استان قدس – کلیه اما جمعه ها – نمایندگی های مقام معظم در همه شهرستانها و دانشگاهها فرماندهی کل قوا ۶ نفر از اعضای شورای نگهبان مستقیم و ۶ نفر دیگر توسط ریس قوه قضاییه که خود توسط رهبر انتخاب شده اصلا همین یه مورد را خوب مو شکافی کنید بعد متوجه خوهید شد که ولی فقیه از شاه هم بدتر است وبه کسی پاسخگ نیست شورای نگهبان که ایشان بصورت مستقیم وغیر مستقیم انتخاب میکند در همه انتخابات دخالت دارد و از ورود کلیه افراد که بنوعی به رهبری اصطکاک دارد ممانعت میکند کاری که شاهان قبل هم نتوانستند انجام بدهن رهبری با ابزار دین به راحتی انجام میدهد