• تاریخ: شهریور ۱۴, ۱۳۹۶
  • شناسه خبر: 8616

جایگاه علوم انسانی در کشور مغفول مانده است

مبین جودکی فعال دانشجویی دانشگاه زنجان، اظهار داشت: جایگاه علوم انسانی در کشور مغفول مانده است ...

مبین جودکی فعال دانشجویی دانشگاه زنجان در گفت و گو با خبرنگار نسیم زنجان، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر در سیستم هدایت تحصیلی و شغلی کشور، به اهمیت و جایگاه علوم انسانی بی توجهی می شود.

جودکی تشریح کرد: سیستم هدایت تحصیلی در کشور دارای اشکالات اساسی است و دانش آموزان ممتاز در دبیرستان ها به سمت علوم فنی و مهندسی هدایت می شوند.

وی افزود: مابقی دانش آموزانی که از استعداد ها و پشتکار کمتری برخوردار هستند معمولا به سمت علوم انسانی هدایت می شوند. در حالی که این رویکرد  غلط بوده و در کشور های توسعه یافته چنین نمی باشد.

جودکی تصریح کرد: در کشور های توسعه یافته مستعد ترین دانش آموزان به سمت علوم انسانی هدایت می شوند. چرا که حساس ترین سمت های شغلی مربوط به فارغ التحصیلان رشته هایی همچون حقوق و مدیریت است.

این فعال دانشجویی در ادامه تشریح کرد: عملکرد غلط مسئولین ذی ربط در این عرصه سبب شده است تا خیل عظیمی از دانش آموزان ممتاز به انتخاب رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه ها تمایل پیدا کنند.

وی افزود: اما رکود اقتصادی و صنعتی از یک طرف و ظرفیت بیش از حد مجاز دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی از طرف دیگر سبب بیکاری طیف عظیمی از مهندسان در کشور شده است.

جودکی ادامه داد: جذب رشته های فنی و مهندسی بیش از ظرفیت صنعت در دانشگاه ها، مقوله ای غیرعقلانی بوده و سبب تلف شدن انرژی و استعدادهای دانشجویان نخبه می شود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: با اجرای این قبیل سیاست های غلط نباید انتظار داشت که فرار مغز ها در کشور صورت نگیرد.

جودکی در ادامه تصریح کرد: یکی از بزرگترین معضلات فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی بیکاری و نبود فرصت های مناسب شغلی برای آنان می باشد.

وی افزود: این امر سبب شده است تا نخبگان علمی دیگر رغبتی برای فراگیری این علوم نداشته باشند.

جودکی در پایان اظهار داشت: تا زمانی که علوم انسانی در یک کشور نتواند جایگاه رفیع حقیقی خود را پیدا کند،  انتظار تحول و پیشرفت، انتظاری گزاف و بیهوده است.